Aan de slag met de ZZP-Impulsregeling | “De subsidie voelt voor mij als een cadeau”

Voor ZZP’ers die als cultuuraanbieder werkzaam zijn in het primair en/of voortgezet onderwijs in Overijssel is er een regeling in het leven geroepen om hen te helpen en ondersteunen bij het digitaliseren van hun aanbod. Rijnbrink, Stadkamer Zwolle en Cultuureducatie Enschede hebben subsidie gekregen van het Fonds voor Cultuurparticipatie om dit te begeleiden.

Tekst gaat verder onder afbeelding
Publicatiedatum
Afbeelding bij Aan de slag met de ZZP-Impulsregeling | “De subsidie voelt voor mij als een cadeau”

De ZZP Impulsregeling van Rijnbrink Cultuureducatie begon eind 2021 en is nog in volle gang; er zijn bijeenkomsten, masterclasses, de deelnemers hebben gesprekken met coaches en zijn bezig met het digitaliseren van hun aanbod, het versterken van hun aanbod met online tools en dit te testen op scholen.

In de coronacrisis is er veel (les)materiaal online gezet en is noodgedwongen geëxperimenteerd met digitale kanalen en middelen. Ook al is de aanleiding minder prettig, het bood ook kansen om te kijken welke vormen van digitale cultuureducatie passen en hoe het onderwijs reageerde op verschillende vormen van aanbod.

Helemaal geen fysiek onderwijs zal natuurlijk nooit de bedoeling zijn, maar een mengvorm van fysiek en digitaal, in het onderwijs ook wel blended learning genoemd, is wellicht een mooi toekomstperspectief. Als ZZP-er kun je op zoek gaan naar de ideale combinatie van fysiek en digitaal, zodat beide kanalen elkaar versterken en de relevantie en impact van je aanbod toeneemt.

We vroegen aan 3 van de deelnemers wat zij tot nu toe vinden van hun deelname aan de regeling.

Marjan Hommes van Foodtruck Mary: “Ik kom uit de theaterwereld en tijdens corona viel echt alles weg. Ik kookte altijd graag, ook voor anderen, dus ik heb eerst kooklessen online opgezet, dat werd een hit! Toen kocht ik foodtruck, en vanuit daar ben ik kooklessen gaan opzetten voor praktijkonderwijs.” Marjan koos ervoor om mee te doen aan de regeling om haar kooklessen professioneler en digitaal op te zetten. “Het filmen op een professionele manier en het editen van de beelden, de luxe om iemand daarvoor in te huren is een groot cadeau!”

Ype Wielinga laat kinderen van begin tot eind een compleet zelfbedacht lied maken, wat ook ter plekke wordt opgenomen. “Ik wilde meer digitale interactie. De combinatie online-offline geeft mij veel meer mogelijkheden. Door deze ondersteuning kan ik nu een gedegen aanbod voorleggen wat mij veel meer in staat stelt om mijn boodschap kwijt te kunnen en te voorzien in de behoefte van de scholen.”

Limai geeft muziekeducatie in het primair onderwijs. Maite Roest van Limai: “Wij zijn al langere tijd bezig met het digitaliseren en toegankelijk maken van ons lesmateriaal, maar eigenlijk hebben we er veel te weinig tijd en middelen voor. Dit was een hele mooie kans om daar extra tijd en energie in te kunnen stoppen. Daarnaast is het heel inspirerend om met mensen te sparren die met hetzelfde bezig zijn.”

Er is nog genoeg te ontdekken, zegt Maite: “Het leukste is om samen met anderen het wiel uit te vinden en te ontdekken wat er allemaal mogelijk is in de digitale wereld. Je bent op zoek naar nieuwe manieren van onderwijs, manieren om via analoge en digitale weg een optimaal leerresultaat te bereiken en je leerlingen te enthousiasmeren. Kinderen weten ons zelf te vinden online. Zonder dat de juf of meester ze hoeft te dwingen gaan ze zelf op zoek naar onze filmpjes om extra te oefenen. Dat vind ik te gek!”

Hier een of meerdere adviseurs